ANS na Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk

Jednolite studia magisterskie - Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Kierunek: PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Dyscyplina wiodąca: pedagogika

1. Podstawowe informacje o kierunku.
Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: jednolite studia magisterskie

Liczba semestrów: dziesięć semestrów

Uzyskany tytuł po ukończeniu studiów: magister

Tryb studiów: studia stacjonarne

2. Opis kierunku.
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest prowadzony w Instytucie Pedagogicznym Akademii Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przyporządkowana do dziedziny nauk społecznych, dyscypliną wiodącą kierunku jest pedagogika, studia realizowane są na profilu praktycznym. Program studiów uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. 2024 poz. 453).

3. Sylwetka absolwenta.
Absolwent posiada:

1)      wiedzę z zakresu:

a)      pogłębioną i rozszerzoną wiedzę pedagogiczną, historyczną, filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną,

b)      przygotowanie teoretyczne zorientowane  na pełnienie funkcji nauczyciela w przedszkolu, w szkole podstawowej (kl. I-III) oraz  w innych placówkach oświatowych,

c)      zaawansowaną wiedzę zawodową niezbędną do podejmowania różnorodnych działań, w tym rozumienia i interpretowania rzeczywistości społecznej w zakresie procesów kształcenia, wychowania i opieki.

2)      umiejętności:

a)      umiejętność planowania, organizowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz opiekuńczej i pomocowej, a także organizowania grup środowiskowych,

b)      umiejętność wykorzystywania metody projektu oraz stosowania zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy pedagogicznej,

c)      umiejętność rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz wykonywania różnorodnych zadań zawodowych, również w warunkach nie w pełni przewidywalnych,

d)      umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz zna język obcy – specjalistyczny z zakresu pedagogiki.

3)      kompetencje:

a)      gotowość do korzystania z rozwiniętych  umiejętności interpersonalnych, komunikacyjnych oraz warsztatowych niezbędnych w pracy pedagogicznej,

b)      gotowość do projektowaniu własnej drogi zawodowej w oparciu o krytyczną ocenę posiadanej wiedzy i umiejętności,

c)      gotowość do ukierunkowywania podopiecznych w zakresie uczenia się przez całe życie,

d)      gotowość do  samodzielnego podejmowania decyzji, odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz wypełniania zobowiązań społecznych.

Studia są studiami przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela (nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – klasy I-III szkoły podstawowej.

4. Uzyskane kwalifikacje.
Studia są studiami przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela (nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – klasy I-III szkoły podstawowej) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. 2024 poz. 453).

5. Perspektywy zatrudnienia (potencjalne miejsca pracy).
Potencjalne miejsca pracy: przedszkola i szkoły podstawowe na stanowisku nauczyciela oraz inne placówki oświatowe i instytucje pedagogiczne.

6. Praktyki zawodowe.
Liczba godzin praktyk: 550.

a)      Pedagogiczne warsztaty zawodoznawcze – praktyka śródroczna:

·       Semestr 1 – 75 godz.

·       Semestr 2 – 75 godz.

b)      Praktyka zawodowa – praktyka ciągła:

·       Semestr 8 – 50 godz.

·       Semestr 10 – 50 godz.

c)      Praktyka zawodowa – praktyka ciągła metodyczna:

·       Semestr 4 – 75 godz.

·       Semestr 6 – 100 godz.

·       Semestr 8 – 75 godz.

·       Semestr 10 – 50 godz.

Studenci odbywają praktyki zawodowe, które trwają 550 godzin. Studenci odbywają je w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, żłobkach i klubach malucha.

Student realizuje praktykę ogólnopedagogiczną oraz wychowawczo-dydaktyczną w formie praktyki śródrocznej skorelowanej z przedmiotem Pedagogiczne warsztaty zawodoznawcze podczas I i II semestru studiów.

Realizacja praktyk śródrocznych pozostaje w ścisłej korelacji z zajęciami teoretycznymi oraz metodycznymi. Praktyki śródroczne są realizowane jako osobne zajęcia prowadzone przez nauczycieli akademickich oraz inne osoby będące nauczycielami przedszkoli lub szkół, z którymi uczelnia zawarła umowy. Praktyki te są realizowane w uczelni, w szkole ćwiczeń oraz innych placówkach.

Student realizuje także praktykę ciągłą i ciągłą metodyczną skorelowaną z przedmiotami uwzględnionymi w planie studiów podczas semestru: IV (75 godzin), VI (100 godzin), VIII (125 godzin), X (100 godzin). Na czas realizacji praktyki ciągłej przewidziana jest przerwa w zajęciach dydaktycznych.

Celem praktyk zawodowych jest zapoznanie z organizacją pracy przedszkola, szkoły, placówek systemu oświaty, w tym placówki oświatowo-wychowawczej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie studentowi kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela.

7. Miejsca odbywania zajęć (m.in. opis laboratoriów).
Instytut Pedagogiczny na potrzeby wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i projektowych oraz seminariów korzysta z bazy dydaktycznej Uczelni. Z kolei na potrzeby zajęć o charakterze praktycznym Instytut wykorzystuje sale, które umożliwiają realizację zadań w sposób jak najbardziej zbliżony do naturalnego, odzwierciedlający codzienne sytuacje zawodowe. Do sal tych należy Pracownia Pedagogiczna (sala nr 5 w Auli Comeniana) oraz Pracownia Wczesnej Edukacji (sala 529). Pracownia Pedagogiczna to przestronna sala, z wydzieloną strefą wyposażoną w stoły i krzesła oraz dużą przestrzenią wyposażoną w krzesła. Przestrzeń całej sali można organizować w dowolny sposób na potrzeby zajęć z różnymi odbiorcami np. dziećmi czy dorosłymi. Sala daje możliwość jednoczesnej pracy w kręgu oraz w mniejszych grupach przy stołach podczas pracy warsztatowej. Bezpośredni dostęp do sali z zewnątrz budynku sprawia, że jest ona wykorzystywana również do organizacji zajęć z udziałem dzieci, osób z niepełnosprawnością czy osób starszych. Pracownia jest wyposażona w pojemne szafy, w których przechowywane są różnorodne pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć m.in. w sprzęt multimedialny (w tym dziennikarski). Pracownia Wczesnej Edukacji to przestronna warsztatowa pracownia podzielona na dwie strefy: strefę zajęciową wyposażoną w krzesła i stoły trapezowe umożliwiające pracę grupową oraz strefę rekreacyjną wyposażoną w dywan, pojemne i przesuwne szafy oraz funkcjonalne regały. Cała przestrzeń pracowni jest zaprojektowana nowocześnie oraz komfortowo, a jej wyposażenie jest zbliżone do warunków znajdujących się w salach przedszkolnych, salach klas I-III szkoły podstawowej czy w świetlicach szkolnych. Zajęcia praktyczne realizowane są także Auli głównej, w której znajduje się m.in. scena, przestrzeń do zajęć warsztatowych lub dla publiczności, oświetlenie sceniczne, nagłośnienie oraz rekwizyty i kostiumy teatralne oraz pracowniach komputerowych (sala 332 i 531), w których znajduje się między innymi tablica interaktywna. Instytut Pedagogiczny dysponuje także Pokojem nauki (sala 516), w którym odbywają się m.in. seminaria dyplomowe, egzaminy dyplomowe oraz spotkania kół naukowych i samorządu studenckiego. Zajęcia warsztatowe odbywają się także w lokalnych instytucjach pedagogicznych (przedszkolach, szkołach podstawowych, świetlicach oraz placówkach specjalistycznych).

8. Przykładowe przedmioty prowadzone w ramach kierunku:
a)      ogólne:
1)      Psychologia społeczna

2)      Strategie i style uczenia się

3)      Zaburzenia rozwoju i zachowania dziecka

4)      Warsztat zabawy

5)      Edukacja zdrowotna

6)      Pedagogika czasu wolnego

7)      Instytucje opieki, wychowania i pomocy rodzinie

8)      Umiejętności interpersonalne

b)      kierunkowe:
1)      Wprowadzenie do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

2)      Pedagogika przedszkolna

3)      Metodyka wychowania przedszkolnego

4)      Założenia edukacji zintegrowanej

5)      Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego

c)      specjalistyczne:
1)   Kompetencje oraz metodyki polonistyczne/matematyczne/społeczno-przyrodnicze/techniczne/plastyczne/muzyczne nauczyciela

d)      kształtujące umiejętności językowe:
Językowy obraz relacji w rodzinie i szkole - w języku ang. (Linguistic image of relations in the family and at school)/Film i nowe media w przestrzeni edukacyjnej  - w języku ang. (Film and new media in the educational space)/Aksjologiczny wymiar literatury - na przykładzie literatury dziecięcej i młodzieżowej - w języku ang. (The axiological face of literature - on the example of children's and youth literature)

e)      język(i) obce: Język angielski.
9.      Informacja o przewidywanych formach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Program studiów przewiduje realizację części zajęć (głównie wykładowych) w formie zdalnej poprzez platformę MS Teams. Zajęcia zdalne realizowane są w wyznaczone dni tygodnia (w terminach tych nie są planowane zajęcia stacjonarne).

10.  Dodatkowe informacje wynikające ze specyfiki kierunków np. obozy (koszty), wizyty studyjne, szczepienia, dodatkowe ubezpieczenia, badania, zaświadczenie o niekaralności.
a)      Student jest zobowiązany do posiadania zaświadczenia o niekaralności.

b)      W trakcie praktyki zawodowej śródrocznej studenci wraz z prowadzącym zajęcia uczestniczą w wizytach studyjnych.

11.  Możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji, uprawnień w trakcie studiów (kursy, szkolenia).
Brak.

12.  Kilka słów skierowanych do kandydatów dlaczego warto wybrać dany kierunek / Co nas wyróżnia?
a)      Studia trwają dziesięć semestrów (pięć lat). Prowadzone są w trybie stacjonarnym i są bezpłatne.

b)      Studia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna nadają kwalifikacje pedagogiczne.

c)      Od roku akademickiego 2019/2020 studia te są oferowane w ramach nowego kierunku (pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna), a nie jako specjalność na kierunku pedagogika.

d)      Studia mają charakter praktyczny, co oznacza, że co najmniej połowa zajęć prowadzona jest w formie ćwiczeniowo-warsztatowej. Dzięki temu już od początku studiów będziesz zdobywać umiejętności niezbędne w przyszłej pracy zawodowej. W programie studiów dużą rolę odgrywają warsztaty zawodoznawcze, praktyka zawodowa oraz współpraca z lokalnymi instytucjami zajmującymi się pracą z dziećmi w różnym wieku.

Studia to jednak nie tylko warsztaty, ćwiczenia i wykłady przewidziane w planie studiów. Studiując Pedagogikę w ANS w Lesznie masz możliwość wszechstronnego rozwoju poprzez uczestnictwo w różnorodnych zajęciach w czasie wolnym. Przy Instytucie prężnie działa Samorząd oraz Koło Naukowe Pedagogów. Studia w ANS w Lesznie to także możliwość działalności w Grupie teatralnej „LeŻak”, Akademickim Związku Sportowym (należącym do krajowej czołówki w klasyfikacji wyższych szkół zawodowych), Akademickim Klubie Filmowym i wielu innych. Dodatkową formą samorozwoju jest możliwość uczestniczenia w wymianach międzynarodowych, w tym w ramach programu Erasmus+.

Klikając zgoda akceptujesz zapisywanie wszystkich danych cookie na Twoim urządzeniu. Kliknięcie odmowa oznacza zapisywanie tylko danych niezbędnych do funkcjonowania strony. Więcej informacji o cookie w polityce prywatności.
Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne
Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.

Marketingowe pliki cookies

Reklamowe pliki cookie mogą być wykorzystywane za pośrednictwem naszej strony przez naszych partnerów reklamowych. Służą do budowania profilu Twoich zainteresowań na podstawie informacji o stronach, które przeglądasz, co obejmuje unikalną identyfikację Twojej przeglądarki i urządzenia końcowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie, nadal będziesz widzieć w przeglądarce podstawowe reklamy, które nie są oparte na Twoich zainteresowaniach.

Odmowa
Zgadzam się