Jednolite studia magisterskie - Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kierunek: PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Dyscyplina wiodąca: pedagogika
1. Podstawowe informacje o kierunku.
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: jednolite studia magisterskie
Liczba semestrów: dziesięć semestrów
Uzyskany tytuł po ukończeniu studiów: magister
Tryb studiów: studia stacjonarne
2. Opis kierunku.
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest prowadzony w Instytucie Pedagogicznym Akademii Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przyporządkowana do dziedziny nauk społecznych, dyscypliną wiodącą kierunku jest pedagogika, studia realizowane są na profilu praktycznym. Program studiów uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. 2024 poz. 453).
3. Sylwetka absolwenta.
Absolwent posiada:
1) wiedzę z zakresu:
a) pogłębioną i rozszerzoną wiedzę pedagogiczną, historyczną, filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną,
b) przygotowanie teoretyczne zorientowane na pełnienie funkcji nauczyciela w przedszkolu, w szkole podstawowej (kl. I-III) oraz w innych placówkach oświatowych,
c) zaawansowaną wiedzę zawodową niezbędną do podejmowania różnorodnych działań, w tym rozumienia i interpretowania rzeczywistości społecznej w zakresie procesów kształcenia, wychowania i opieki.
2) umiejętności:
a) umiejętność planowania, organizowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz opiekuńczej i pomocowej, a także organizowania grup środowiskowych,
b) umiejętność wykorzystywania metody projektu oraz stosowania zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy pedagogicznej,
c) umiejętność rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz wykonywania różnorodnych zadań zawodowych, również w warunkach nie w pełni przewidywalnych,
d) umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz zna język obcy – specjalistyczny z zakresu pedagogiki.
3) kompetencje:
a) gotowość do korzystania z rozwiniętych umiejętności interpersonalnych, komunikacyjnych oraz warsztatowych niezbędnych w pracy pedagogicznej,
b) gotowość do projektowaniu własnej drogi zawodowej w oparciu o krytyczną ocenę posiadanej wiedzy i umiejętności,
c) gotowość do ukierunkowywania podopiecznych w zakresie uczenia się przez całe życie,
d) gotowość do samodzielnego podejmowania decyzji, odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz wypełniania zobowiązań społecznych.
Studia są studiami przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela (nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – klasy I-III szkoły podstawowej.
4. Uzyskane kwalifikacje.
Studia są studiami przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela (nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – klasy I-III szkoły podstawowej) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. 2024 poz. 453).
5. Perspektywy zatrudnienia (potencjalne miejsca pracy).
Potencjalne miejsca pracy: przedszkola i szkoły podstawowe na stanowisku nauczyciela oraz inne placówki oświatowe i instytucje pedagogiczne.
6. Praktyki zawodowe.
Liczba godzin praktyk: 550.
a) Pedagogiczne warsztaty zawodoznawcze – praktyka śródroczna:
· Semestr 1 – 75 godz.
· Semestr 2 – 75 godz.
b) Praktyka zawodowa – praktyka ciągła:
· Semestr 8 – 50 godz.
· Semestr 10 – 50 godz.
c) Praktyka zawodowa – praktyka ciągła metodyczna:
· Semestr 4 – 75 godz.
· Semestr 6 – 100 godz.
· Semestr 8 – 75 godz.
· Semestr 10 – 50 godz.
Studenci odbywają praktyki zawodowe, które trwają 550 godzin. Studenci odbywają je w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, żłobkach i klubach malucha.
Student realizuje praktykę ogólnopedagogiczną oraz wychowawczo-dydaktyczną w formie praktyki śródrocznej skorelowanej z przedmiotem Pedagogiczne warsztaty zawodoznawcze podczas I i II semestru studiów.
Realizacja praktyk śródrocznych pozostaje w ścisłej korelacji z zajęciami teoretycznymi oraz metodycznymi. Praktyki śródroczne są realizowane jako osobne zajęcia prowadzone przez nauczycieli akademickich oraz inne osoby będące nauczycielami przedszkoli lub szkół, z którymi uczelnia zawarła umowy. Praktyki te są realizowane w uczelni, w szkole ćwiczeń oraz innych placówkach.
Student realizuje także praktykę ciągłą i ciągłą metodyczną skorelowaną z przedmiotami uwzględnionymi w planie studiów podczas semestru: IV (75 godzin), VI (100 godzin), VIII (125 godzin), X (100 godzin). Na czas realizacji praktyki ciągłej przewidziana jest przerwa w zajęciach dydaktycznych.
Celem praktyk zawodowych jest zapoznanie z organizacją pracy przedszkola, szkoły, placówek systemu oświaty, w tym placówki oświatowo-wychowawczej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie studentowi kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela.
7. Miejsca odbywania zajęć (m.in. opis laboratoriów).
Instytut Pedagogiczny na potrzeby wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i projektowych oraz seminariów korzysta z bazy dydaktycznej Uczelni. Z kolei na potrzeby zajęć o charakterze praktycznym Instytut wykorzystuje sale, które umożliwiają realizację zadań w sposób jak najbardziej zbliżony do naturalnego, odzwierciedlający codzienne sytuacje zawodowe. Do sal tych należy Pracownia Pedagogiczna (sala nr 5 w Auli Comeniana) oraz Pracownia Wczesnej Edukacji (sala 529). Pracownia Pedagogiczna to przestronna sala, z wydzieloną strefą wyposażoną w stoły i krzesła oraz dużą przestrzenią wyposażoną w krzesła. Przestrzeń całej sali można organizować w dowolny sposób na potrzeby zajęć z różnymi odbiorcami np. dziećmi czy dorosłymi. Sala daje możliwość jednoczesnej pracy w kręgu oraz w mniejszych grupach przy stołach podczas pracy warsztatowej. Bezpośredni dostęp do sali z zewnątrz budynku sprawia, że jest ona wykorzystywana również do organizacji zajęć z udziałem dzieci, osób z niepełnosprawnością czy osób starszych. Pracownia jest wyposażona w pojemne szafy, w których przechowywane są różnorodne pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć m.in. w sprzęt multimedialny (w tym dziennikarski). Pracownia Wczesnej Edukacji to przestronna warsztatowa pracownia podzielona na dwie strefy: strefę zajęciową wyposażoną w krzesła i stoły trapezowe umożliwiające pracę grupową oraz strefę rekreacyjną wyposażoną w dywan, pojemne i przesuwne szafy oraz funkcjonalne regały. Cała przestrzeń pracowni jest zaprojektowana nowocześnie oraz komfortowo, a jej wyposażenie jest zbliżone do warunków znajdujących się w salach przedszkolnych, salach klas I-III szkoły podstawowej czy w świetlicach szkolnych. Zajęcia praktyczne realizowane są także Auli głównej, w której znajduje się m.in. scena, przestrzeń do zajęć warsztatowych lub dla publiczności, oświetlenie sceniczne, nagłośnienie oraz rekwizyty i kostiumy teatralne oraz pracowniach komputerowych (sala 332 i 531), w których znajduje się między innymi tablica interaktywna. Instytut Pedagogiczny dysponuje także Pokojem nauki (sala 516), w którym odbywają się m.in. seminaria dyplomowe, egzaminy dyplomowe oraz spotkania kół naukowych i samorządu studenckiego. Zajęcia warsztatowe odbywają się także w lokalnych instytucjach pedagogicznych (przedszkolach, szkołach podstawowych, świetlicach oraz placówkach specjalistycznych).
8. Przykładowe przedmioty prowadzone w ramach kierunku:
a) ogólne:
1) Psychologia społeczna
2) Strategie i style uczenia się
3) Zaburzenia rozwoju i zachowania dziecka
4) Warsztat zabawy
5) Edukacja zdrowotna
6) Pedagogika czasu wolnego
7) Instytucje opieki, wychowania i pomocy rodzinie
8) Umiejętności interpersonalne
b) kierunkowe:
1) Wprowadzenie do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
2) Pedagogika przedszkolna
3) Metodyka wychowania przedszkolnego
4) Założenia edukacji zintegrowanej
5) Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego
c) specjalistyczne:
1) Kompetencje oraz metodyki polonistyczne/matematyczne/społeczno-przyrodnicze/techniczne/plastyczne/muzyczne nauczyciela
d) kształtujące umiejętności językowe:
Językowy obraz relacji w rodzinie i szkole - w języku ang. (Linguistic image of relations in the family and at school)/Film i nowe media w przestrzeni edukacyjnej - w języku ang. (Film and new media in the educational space)/Aksjologiczny wymiar literatury - na przykładzie literatury dziecięcej i młodzieżowej - w języku ang. (The axiological face of literature - on the example of children's and youth literature)
e) język(i) obce: Język angielski.
9. Informacja o przewidywanych formach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Program studiów przewiduje realizację części zajęć (głównie wykładowych) w formie zdalnej poprzez platformę MS Teams. Zajęcia zdalne realizowane są w wyznaczone dni tygodnia (w terminach tych nie są planowane zajęcia stacjonarne).
10. Dodatkowe informacje wynikające ze specyfiki kierunków np. obozy (koszty), wizyty studyjne, szczepienia, dodatkowe ubezpieczenia, badania, zaświadczenie o niekaralności.
a) Student jest zobowiązany do posiadania zaświadczenia o niekaralności.
b) W trakcie praktyki zawodowej śródrocznej studenci wraz z prowadzącym zajęcia uczestniczą w wizytach studyjnych.
11. Możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji, uprawnień w trakcie studiów (kursy, szkolenia).
Brak.
12. Kilka słów skierowanych do kandydatów dlaczego warto wybrać dany kierunek / Co nas wyróżnia?
a) Studia trwają dziesięć semestrów (pięć lat). Prowadzone są w trybie stacjonarnym i są bezpłatne.
b) Studia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna nadają kwalifikacje pedagogiczne.
c) Od roku akademickiego 2019/2020 studia te są oferowane w ramach nowego kierunku (pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna), a nie jako specjalność na kierunku pedagogika.
d) Studia mają charakter praktyczny, co oznacza, że co najmniej połowa zajęć prowadzona jest w formie ćwiczeniowo-warsztatowej. Dzięki temu już od początku studiów będziesz zdobywać umiejętności niezbędne w przyszłej pracy zawodowej. W programie studiów dużą rolę odgrywają warsztaty zawodoznawcze, praktyka zawodowa oraz współpraca z lokalnymi instytucjami zajmującymi się pracą z dziećmi w różnym wieku.
Studia to jednak nie tylko warsztaty, ćwiczenia i wykłady przewidziane w planie studiów. Studiując Pedagogikę w ANS w Lesznie masz możliwość wszechstronnego rozwoju poprzez uczestnictwo w różnorodnych zajęciach w czasie wolnym. Przy Instytucie prężnie działa Samorząd oraz Koło Naukowe Pedagogów. Studia w ANS w Lesznie to także możliwość działalności w Grupie teatralnej „LeŻak”, Akademickim Związku Sportowym (należącym do krajowej czołówki w klasyfikacji wyższych szkół zawodowych), Akademickim Klubie Filmowym i wielu innych. Dodatkową formą samorozwoju jest możliwość uczestniczenia w wymianach międzynarodowych, w tym w ramach programu Erasmus+.




