Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk

Jednolite studia magisterskie - Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Kierunek: PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
Dyscyplina wiodąca: pedagogika

1. Podstawowe informacje o kierunku.
Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: jednolite studia magisterskie

Liczba semestrów: dziesięć semestrów

Uzyskany tytuł po ukończeniu studiów: magister

Tryb studiów: studia stacjonarne

2. Opis kierunku.
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest prowadzony w Instytucie Pedagogicznym Akademii Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przyporządkowana do dziedziny nauk społecznych, dyscypliną wiodącą kierunku jest pedagogika, studia realizowane są na profilu praktycznym. Program studiów uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. 2024 poz. 453).

3. Sylwetka absolwenta.
Absolwent posiada:

1)      wiedzę z zakresu:

a)      pogłębioną i rozszerzoną wiedzę pedagogiczną, historyczną, filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną,

b)      przygotowanie teoretyczne zorientowane  na pełnienie funkcji nauczyciela w przedszkolu, w szkole podstawowej (kl. I-III) oraz  w innych placówkach oświatowych,

c)      zaawansowaną wiedzę zawodową niezbędną do podejmowania różnorodnych działań, w tym rozumienia i interpretowania rzeczywistości społecznej w zakresie procesów kształcenia, wychowania i opieki.

2)      umiejętności:

a)      umiejętność planowania, organizowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz opiekuńczej i pomocowej, a także organizowania grup środowiskowych,

b)      umiejętność wykorzystywania metody projektu oraz stosowania zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy pedagogicznej,

c)      umiejętność rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz wykonywania różnorodnych zadań zawodowych, również w warunkach nie w pełni przewidywalnych,

d)      umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz zna język obcy – specjalistyczny z zakresu pedagogiki.

3)      kompetencje:

a)      gotowość do korzystania z rozwiniętych  umiejętności interpersonalnych, komunikacyjnych oraz warsztatowych niezbędnych w pracy pedagogicznej,

b)      gotowość do projektowaniu własnej drogi zawodowej w oparciu o krytyczną ocenę posiadanej wiedzy i umiejętności,

c)      gotowość do ukierunkowywania podopiecznych w zakresie uczenia się przez całe życie,

d)      gotowość do  samodzielnego podejmowania decyzji, odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz wypełniania zobowiązań społecznych.

Studia są studiami przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela (nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – klasy I-III szkoły podstawowej.

4. Uzyskane kwalifikacje.
Studia są studiami przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela (nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej – klasy I-III szkoły podstawowej) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. 2024 poz. 453).

5. Perspektywy zatrudnienia (potencjalne miejsca pracy).
Potencjalne miejsca pracy: przedszkola i szkoły podstawowe na stanowisku nauczyciela oraz inne placówki oświatowe i instytucje pedagogiczne.

6. Praktyki zawodowe.
Liczba godzin praktyk: 550.

a)      Pedagogiczne warsztaty zawodoznawcze – praktyka śródroczna:

·       Semestr 1 – 75 godz.

·       Semestr 2 – 75 godz.

b)      Praktyka zawodowa – praktyka ciągła:

·       Semestr 8 – 50 godz.

·       Semestr 10 – 50 godz.

c)      Praktyka zawodowa – praktyka ciągła metodyczna:

·       Semestr 4 – 75 godz.

·       Semestr 6 – 100 godz.

·       Semestr 8 – 75 godz.

·       Semestr 10 – 50 godz.

Studenci odbywają praktyki zawodowe, które trwają 550 godzin. Studenci odbywają je w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, żłobkach i klubach malucha.

Student realizuje praktykę ogólnopedagogiczną oraz wychowawczo-dydaktyczną w formie praktyki śródrocznej skorelowanej z przedmiotem Pedagogiczne warsztaty zawodoznawcze podczas I i II semestru studiów.

Realizacja praktyk śródrocznych pozostaje w ścisłej korelacji z zajęciami teoretycznymi oraz metodycznymi. Praktyki śródroczne są realizowane jako osobne zajęcia prowadzone przez nauczycieli akademickich oraz inne osoby będące nauczycielami przedszkoli lub szkół, z którymi uczelnia zawarła umowy. Praktyki te są realizowane w uczelni, w szkole ćwiczeń oraz innych placówkach.

Student realizuje także praktykę ciągłą i ciągłą metodyczną skorelowaną z przedmiotami uwzględnionymi w planie studiów podczas semestru: IV (75 godzin), VI (100 godzin), VIII (125 godzin), X (100 godzin). Na czas realizacji praktyki ciągłej przewidziana jest przerwa w zajęciach dydaktycznych.

Celem praktyk zawodowych jest zapoznanie z organizacją pracy przedszkola, szkoły, placówek systemu oświaty, w tym placówki oświatowo-wychowawczej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania oraz umożliwienie studentowi kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami, a także weryfikacji własnych predyspozycji do wykonywania zawodu nauczyciela.

7. Miejsca odbywania zajęć (m.in. opis laboratoriów).
Instytut Pedagogiczny na potrzeby wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i projektowych oraz seminariów korzysta z bazy dydaktycznej Uczelni. Z kolei na potrzeby zajęć o charakterze praktycznym Instytut wykorzystuje sale, które umożliwiają realizację zadań w sposób jak najbardziej zbliżony do naturalnego, odzwierciedlający codzienne sytuacje zawodowe. Do sal tych należy Pracownia Pedagogiczna (sala nr 5 w Auli Comeniana) oraz Pracownia Wczesnej Edukacji (sala 529). Pracownia Pedagogiczna to przestronna sala, z wydzieloną strefą wyposażoną w stoły i krzesła oraz dużą przestrzenią wyposażoną w krzesła. Przestrzeń całej sali można organizować w dowolny sposób na potrzeby zajęć z różnymi odbiorcami np. dziećmi czy dorosłymi. Sala daje możliwość jednoczesnej pracy w kręgu oraz w mniejszych grupach przy stołach podczas pracy warsztatowej. Bezpośredni dostęp do sali z zewnątrz budynku sprawia, że jest ona wykorzystywana również do organizacji zajęć z udziałem dzieci, osób z niepełnosprawnością czy osób starszych. Pracownia jest wyposażona w pojemne szafy, w których przechowywane są różnorodne pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć m.in. w sprzęt multimedialny (w tym dziennikarski). Pracownia Wczesnej Edukacji to przestronna warsztatowa pracownia podzielona na dwie strefy: strefę zajęciową wyposażoną w krzesła i stoły trapezowe umożliwiające pracę grupową oraz strefę rekreacyjną wyposażoną w dywan, pojemne i przesuwne szafy oraz funkcjonalne regały. Cała przestrzeń pracowni jest zaprojektowana nowocześnie oraz komfortowo, a jej wyposażenie jest zbliżone do warunków znajdujących się w salach przedszkolnych, salach klas I-III szkoły podstawowej czy w świetlicach szkolnych. Zajęcia praktyczne realizowane są także Auli głównej, w której znajduje się m.in. scena, przestrzeń do zajęć warsztatowych lub dla publiczności, oświetlenie sceniczne, nagłośnienie oraz rekwizyty i kostiumy teatralne oraz pracowniach komputerowych (sala 332 i 531), w których znajduje się między innymi tablica interaktywna. Instytut Pedagogiczny dysponuje także Pokojem nauki (sala 516), w którym odbywają się m.in. seminaria dyplomowe, egzaminy dyplomowe oraz spotkania kół naukowych i samorządu studenckiego. Zajęcia warsztatowe odbywają się także w lokalnych instytucjach pedagogicznych (przedszkolach, szkołach podstawowych, świetlicach oraz placówkach specjalistycznych).

8. Przykładowe przedmioty prowadzone w ramach kierunku:
a)      ogólne:
1)      Psychologia społeczna

2)      Strategie i style uczenia się

3)      Zaburzenia rozwoju i zachowania dziecka

4)      Warsztat zabawy

5)      Edukacja zdrowotna

6)      Pedagogika czasu wolnego

7)      Instytucje opieki, wychowania i pomocy rodzinie

8)      Umiejętności interpersonalne

b)      kierunkowe:
1)      Wprowadzenie do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

2)      Pedagogika przedszkolna

3)      Metodyka wychowania przedszkolnego

4)      Założenia edukacji zintegrowanej

5)      Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego

c)      specjalistyczne:
1)   Kompetencje oraz metodyki polonistyczne/matematyczne/społeczno-przyrodnicze/techniczne/plastyczne/muzyczne nauczyciela

d)      kształtujące umiejętności językowe:
Językowy obraz relacji w rodzinie i szkole - w języku ang. (Linguistic image of relations in the family and at school)/Film i nowe media w przestrzeni edukacyjnej  - w języku ang. (Film and new media in the educational space)/Aksjologiczny wymiar literatury - na przykładzie literatury dziecięcej i młodzieżowej - w języku ang. (The axiological face of literature - on the example of children's and youth literature)

e)      język(i) obce: Język angielski.
9.      Informacja o przewidywanych formach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Program studiów przewiduje realizację części zajęć (głównie wykładowych) w formie zdalnej poprzez platformę MS Teams. Zajęcia zdalne realizowane są w wyznaczone dni tygodnia (w terminach tych nie są planowane zajęcia stacjonarne).

10.  Dodatkowe informacje wynikające ze specyfiki kierunków np. obozy (koszty), wizyty studyjne, szczepienia, dodatkowe ubezpieczenia, badania, zaświadczenie o niekaralności.
a)      Student jest zobowiązany do posiadania zaświadczenia o niekaralności.

b)      W trakcie praktyki zawodowej śródrocznej studenci wraz z prowadzącym zajęcia uczestniczą w wizytach studyjnych.

11.  Możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji, uprawnień w trakcie studiów (kursy, szkolenia).
Brak.

12.  Kilka słów skierowanych do kandydatów dlaczego warto wybrać dany kierunek / Co nas wyróżnia?
a)      Studia trwają dziesięć semestrów (pięć lat). Prowadzone są w trybie stacjonarnym i są bezpłatne.

b)      Studia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna nadają kwalifikacje pedagogiczne.

c)      Od roku akademickiego 2019/2020 studia te są oferowane w ramach nowego kierunku (pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna), a nie jako specjalność na kierunku pedagogika.

d)      Studia mają charakter praktyczny, co oznacza, że co najmniej połowa zajęć prowadzona jest w formie ćwiczeniowo-warsztatowej. Dzięki temu już od początku studiów będziesz zdobywać umiejętności niezbędne w przyszłej pracy zawodowej. W programie studiów dużą rolę odgrywają warsztaty zawodoznawcze, praktyka zawodowa oraz współpraca z lokalnymi instytucjami zajmującymi się pracą z dziećmi w różnym wieku.

Studia to jednak nie tylko warsztaty, ćwiczenia i wykłady przewidziane w planie studiów. Studiując Pedagogikę w ANS w Lesznie masz możliwość wszechstronnego rozwoju poprzez uczestnictwo w różnorodnych zajęciach w czasie wolnym. Przy Instytucie prężnie działa Samorząd oraz Koło Naukowe Pedagogów. Studia w ANS w Lesznie to także możliwość działalności w Grupie teatralnej „LeŻak”, Akademickim Związku Sportowym (należącym do krajowej czołówki w klasyfikacji wyższych szkół zawodowych), Akademickim Klubie Filmowym i wielu innych. Dodatkową formą samorozwoju jest możliwość uczestniczenia w wymianach międzynarodowych, w tym w ramach programu Erasmus+.