Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk

Studia II stopnia - Pedagogika

Kierunek: PEDAGOGIKA
Dyscyplina wiodąca: Pedagogika

1. Podstawowe informacje o kierunku
Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: studia drugiego stopnia

Liczba semestrów: 4 semestry

Uzyskany tytuł po ukończeniu studiów: magister

Tryb studiów: stacjonarne (dla pracujących)

2. Opis kierunku
Kierunek Pedagogika prowadzony w Instytucie Pedagogicznym Akademii Nauk Stosowanych
im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie przeznaczony jest przede wszystkim dla absolwentów studiów I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich kierunku Pedagogika, bądź innych kierunków, dla których dyscypliną wiodącą jest Pedagogika. Podania absolwentów kierunków spoza dyscypliny Pedagogika rozpatrywane są indywidualnie i analizowane pod kątem potrzeby uzupełnienia efektów uczenia się z zakresu pedagogiki i psychologii (tzw. różnice programowe). Studia realizowane są na profilu praktycznym. Program studiów uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. 2024 poz. 453).

3. Sylwetka absolwenta
Absolwent posiada:

Absolwent kierunku Pedagogika posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne odpowiadające VII poziomowi Polskiej Ramy Kwalifikacji.

1.      wiedzę z zakresu:
a.      Interdyscyplinarną wiedzę m.in. z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii.

b.      Merytoryczne przygotowanie do realizacji zadań zawodowych  w dynamicznie zmieniających się warunkach społeczno-kulturowych. 

2.      umiejętności:
a.      Praktyczne przygotowanie do planowania, realizowania i ewaluowania zadań pedagogicznych w kontakcie indywidualnym oraz grupowym.

b.      Zaawansowany stopień wykorzystywania technik informacyjno-komunikacyjnych w prowadzeniu działalności zawodowej.

3.      kompetencje:
a.      gotowość do krytycznego myślenia w trakcie analizy otaczającej rzeczywistości społeczno-edukacyjnej,

b.      gotowość do refleksyjnej oceny swojego warsztatu zawodowego.

Po ukończeniu dwóch semestrów studiów, studenci rozpoczynają kształcenie specjalnościowe, zgodnie z obranym przez siebie zakresem zainteresowań. Wybory dokonywane są spośród: bloku przedmiotów z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz bloku przedmiotów z zakresu profilaktyki społecznej.

4. Blok przedmiotów z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
Absolwent studiów w tym zakresie jest gotów do podejmowania działań profilaktycznych, posiada przygotowanie do pracy z grupami dzieci i młodzieży, potrafi diagnozować różne problemy społeczne i przeciwdziałać zjawiskom patologii społecznych. Cechuje się otwartością na nowe doświadczenia i kompetencjami sprzyjającymi współpracy. Ponadto, absolwent wyposażony jest w kompetencje miękkie, niezbędne w pracy pedagoga – aktywnego nauczyciela/uczestnika/wizjonera/prognostyka. Pogłębiona wiedza z zakresu psychologii stosunków międzyludzkich, rozpoznawania zachowań ryzykownych i pracy z grupą profilaktyczno-wychowawczą umożliwia samodzielne tworzenie i realizację programów działań środowiskowych, poszerzających świadomość dotyczącą zagrożeń socjalizacyjnych wśród przedstawicieli wszystkich kategorii wieku społecznego. Absolwent ma umiejętność konsolidowania wiedzy o wychowaniu i szerzenia praktycznych wskazówek przyczyniających się do dobrostanu dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli i innych odbiorców.

5. Blok przedmiotów z zakresu profilaktyki społecznej
Absolwent studiów w tym zakresie jest gotów do realizowania profesjonalnych działań opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych. Jest przygotowany do pracy w instytucjach i placówkach, których odbiorcami są przedstawiciele różnych kategorii wieku społecznego, od małych dzieci, przez młodzież, po osoby dorosłe i starsze. Wybór bloku przedmiotów z tego zakresu umożliwia pogłębienie wiedzy na temat: wsparcia emocjonalnego, rozwiązywania konfliktów, wspomagania procesu edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych, metodyki pracy z rodziną oraz przewidywania szans i zagrożeń wynikających z korzystania z najnowszych technologii. Absolwent wyróżnia się praktycznym przygotowaniem do świadczenia pomocy w sytuacjach nietypowych. Jest gotów do stałego rozwijania swojego warsztatu pracy, doskonalenia umiejętności interpersonalnych oraz pogłębiania i aktualizowania wiedzy.

6. Uzyskane kwalifikacje
Absolwent zyskuje w ramach studiów II stopnia na kierunku Pedagogika  w ANS w Lesznie przygotowanie pedagogiczne zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. 2024 poz. 453). Jest to przygotowanie do zawodu nauczyciela-pedagoga i nauczyciela-wychowawcy. Możliwość wykonywania zawodu nauczyciela-pedagoga uzyskują absolwenci studiów I stopnia, bądź jednolitych studiów magisterskich kierunków mieszczących się w obrębie dyscypliny pedagogika.

Studia w ANS w Lesznie kończą się uzyskaniem tytułu magistra, który daje możliwość kontynuacji procesu kształcenia i dalszej profesjonalizacji w ramach studiów doktoranckich, podyplomowych, kursów kierunkowych i szkoleń tematycznych.

7. Perspektywy zatrudnienia (potencjalne miejsca pracy)
Studia na kierunku Pedagogika przygotowują do pracy z przedstawicielami różnych kategorii wieku społecznego (począwszy od najmłodszych, adolescentów, osoby w okresie dorosłości i wieku podeszłym) na stanowisku pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy szkolnej, pracownika poradni psychologiczno-pedagogicznej, instytucji opieki, wychowania i pomocy rodzinie, działacza organizacji pozarządowych, a także członka podmiotów prowadzących działalność profilaktyczną i społeczno-kulturalną polegającą na udzielaniu wsparcia.
Potencjalne miejsca pracy:

a)      placówki opiekuńczo-wychowawcze (np. domy dziecka), szkoły podstawowe i ponadpodstawowe;

b)      świetlice środowiskowe;

c)      internaty, bursy i hufce pracy;

d)      domy pomocy społecznej; ośrodki pomocy społecznej;

e)      miejskie ośrodki pomocy rodzinie;

f)       powiatowe centra pomocy rodzinie;

g)      ośrodki interwencji kryzysowej;

h)      organizacje pozarządowe działające na rzecz dobra dziecka i rodziny, młodzieży, osób dorosłych i starszych.

8. Praktyki zawodowe
Liczba godzin praktyk: 480 godz. (1 semestr – 120 godz., 2 semestr – 120 godz., 3 semestr – 120 godz., 4 semestr – 120 godz.).

Zasadniczym celem praktyki zawodowej jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy pedagogicznej w różnych obszarach działalności praktycznej i pomoc w dookreśleniu najbardziej odpowiedniej ścieżki rozwoju kariery zawodowej. Praktyki zawodowe realizowane są w ścisłej współpracy z podmiotami instytucjonalnymi (m.in. przedszkolami, szkołami, instytucjami opieki, wychowania i samodoskonalenia; świetlicami środowiskowymi; placówkami kultury) i organizacjami pozarządowymi funkcjonującymi w środowisku lokalnym.

9. Miejsca odbywania zajęć (m.in. opis laboratoriów)
Instytut Pedagogiczny na potrzeby wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i projektowych oraz seminariów korzysta z bazy dydaktycznej Uczelni. Z kolei na potrzeby zajęć o charakterze praktycznym Instytut wykorzystuje sale, które umożliwiają realizację zadań w sposób jak najbardziej zbliżony do naturalnego, odzwierciedlający codzienne sytuacje zawodowe. Do sal tych należy Pracownia Pedagogiczna (sala nr 5 w Auli Comeniana) oraz Pracownia Wczesnej Edukacji (sala 529). Pracownia Pedagogiczna to przestronna sala, z wydzieloną strefą wyposażoną w stoły i krzesła oraz dużą przestrzenią wyposażoną w krzesła. Przestrzeń całej sali można organizować w dowolny sposób na potrzeby zajęć z różnymi odbiorcami np. dziećmi czy dorosłymi. Sala daje możliwość jednoczesnej pracy w kręgu oraz w mniejszych grupach przy stołach podczas pracy warsztatowej. Bezpośredni dostęp do sali z zewnątrz budynku sprawia, że jest ona wykorzystywana również do organizacji zajęć z udziałem dzieci, osób z niepełnosprawnością czy osób starszych. Pracownia jest wyposażona w pojemne szafy, w których przechowywane są różnorodne pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć m.in. w sprzęt multimedialny (w tym dziennikarski). Pracownia Wczesnej Edukacji to przestronna warsztatowa pracownia podzielona na dwie strefy: strefę zajęciową wyposażoną w krzesła i stoły trapezowe umożliwiające pracę grupową oraz strefę rekreacyjną wyposażoną w dywan, pojemne i przesuwne szafy oraz funkcjonalne regały. Cała przestrzeń pracowni jest zaprojektowana nowocześnie oraz komfortowo, a jej wyposażenie jest zbliżone do warunków znajdujących się w salach przedszkolnych, salach klas I-III szkoły podstawowej czy w świetlicach szkolnych. Zajęcia praktyczne realizowane są także Auli głównej, w której znajduje się m.in. scena, przestrzeń do zajęć warsztatowych lub dla publiczności, oświetlenie sceniczne, nagłośnienie oraz rekwizyty i kostiumy teatralne oraz pracowniach komputerowych (sala 332 i 531), w których znajduje się między innymi tablica interaktywna. Instytut Pedagogiczny dysponuje także Pokojem nauki (sala 516), w którym odbywają się m.in. seminaria dyplomowe, egzaminy dyplomowe oraz spotkania kół naukowych i samorządu studenckiego. Zajęcia warsztatowe odbywają się także w lokalnych instytucjach pedagogicznych (przedszkolach, szkołach podstawowych, świetlicach oraz placówkach specjalistycznych).

10. Przykładowe przedmioty prowadzone w ramach kierunku:
1)      Ogólne:

a)      Współczesne koncepcje wychowania i kształcenia

b)      Psychologia rozwoju w biegu życia.

c)      Strategie i style uczenia się.

d)      Praca opiekuńczo-wychowawcza.

e)      Patologie społeczne.

f)       Pedagogika czasu wolnego.

2)      Kierunkowe:

a)        Metodyka pracy pedagoga szkolnego.

b)        Metodyka pracy nauczyciela świetlicy.

3)      Przykładowe przedmioty w zakresie Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej:

a)                  Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej.

b)                 Praca indywidualna z dzieckiem w położeniu kryzysowym.

c)                  Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

d)                 Pedagogika opiekuńcza małego dziecka.

e)                  Współczesne kierunki pracy z młodzieżą.

f)                   Edukacja dorosłych.

g)                  Diagnostyka opiekuńczo-wychowawcza.

h)                 Elementy socjoterapii.

i)                    Projekt edukacyjny w pracy z dziećmi i młodzieżą.

j)                    Arteterapia z terapią zajęciową.

4)      Przykładowe przedmioty w zakresie Profilaktyki społecznej:

a)                  Działalność profilaktyczna w placówkach i instytucjach pedagogicznych.

b)                 Metody pracy profilaktyczno-wychowawczej.

c)                  Diagnoza pedagogiczna.

d)                 Psychologia stosunków międzyludzkich.

e)                  Rozwiązywanie konfliktów – negocjacje i mediacje.

f)                   Warsztat pracy z grupą.

g)                  Praca metodą projektu.

h)                 Praktyczne aspekty w pracy z osobami starszymi.

i)                    Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży.

j)                    Budowanie zasobów osobistych.

5)      Kształtujące umiejętności językowe:

a)                  Współczesne problemy globalizacji/Contemporary problems of globalisation.

b)                  Językowy obraz relacji w rodzinie i szkole/Linguistic image of relations in the family and at school lub Film i nowe media w przestrzeni edukacyjnej/Film and new media in the educational space.

c)                   Akwizycja języka/Language acquisition lub Język i społeczeństwo/Language and society.

11. Język(i) obce:
a)                  Język angielski

W zakresie kształtowania kompetencji z języka obcego, program studiów dla kierunku pedagogika przewiduje: zajęcia lektoratowe z języka angielskiego, realizowane w semestrach 2, 3 i 4 - wstępny zakładany poziom, od którego studenci zaczynają naukę na studiach II stopnia na kierunku pedagogika to B2 – gdyż w takim zakresie winien być opanowany język obcy po ukończeniu studiów I stopnia. Tym niemniej zakładamy, że dla studentów, których poziom językowy w chwili rozpoczęcia studiów będzie niższy niż B2, odbywać się będą w semestrze pierwszym, nieodpłatne kursy wyrównawcze z języka angielskiego w wymiarze 30h. Przygotowanie językowe obejmuje także zajęcia specjalistyczne z zakresu pedagogiki prowadzone w języku angielskim, w wymiarze 65h. Ponadto, w Akademii Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie dostępne są zajęcia fakultatywne z języków obcych dla początkujących w łącznym wymiarze 60h (język niemiecki, język hiszpański), z których studenci pedagogiki II stopnia będą mogli nieodpłatnie skorzystać.

12. Informacja o przewidywanych formach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
Program studiów przewiduje realizację części zajęć (głównie wykładowych) w formie zdalnej poprzez platformę MS Teams. Zajęcia zdalne realizowane są w wyznaczone dni tygodnia (w terminach tych nie są planowane zajęcia stacjonarne).

13. Dodatkowe informacje wynikające ze specyfiki kierunków np. obozy (koszty), wizyty studyjne, szczepienia, dodatkowe ubezpieczenia, badania, zaświadczenie o niekaralności
a)      Student jest zobowiązany do posiadania zaświadczenia o niekaralności.

b)      W trakcie praktyki zawodowej śródrocznej studenci wraz z prowadzącym zajęcia uczestniczą w wizytach studyjnych.

14. Możliwość uzyskania dodatkowych kwalifikacji, uprawnień w trakcie studiów (kursy, szkolenia)
Brak.

15. Dlaczego warto wybrać ten kierunek?
a)      Studia przeznaczone są przede wszystkim dla absolwentów studiów I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich kierunku Pedagogika, bądź innych kierunków należących do dyscypliny Pedagogika.

b)      Po uzyskaniu pozytywnej oceny komisji rekrutacyjnej przyjęci mogą być również kandydaci będący absolwentami kierunków przypisanych do innych dyscyplin naukowych.

c)      Studia prowadzone są w trybie stacjonarnym, dostosowanym to potrzeb osób pracujących
i są bezpłatne. Zajęcia odbywają się w formie tradycyjnej - stacjonarnej maksymalnie dwa razy w tygodniu: w czwartki i piątki lub w piątki i soboty. Zajęcia w czwartki i piątki odbywają się w godz. 15.50-21.00, a sobotnie w godz. 8.00-16.35. W czwartki, piątki i soboty, w które nie ma zjazdów, zajęcia realizowane są w formie zdalnej.

d)      Studia na kierunku pedagogika nadają kwalifikacje pedagogiczne.

e)      Studia mają charakter praktyczny, co oznacza, że co najmniej połowa zajęć prowadzona jest w formie ćwiczeniowo-warsztatowej. Dzięki temu już od początku studiów będziesz zdobywać umiejętności niezbędne w przyszłej pracy zawodowej. W programie studiów dużą rolę odgrywają warsztaty zawodoznawcze, praktyka zawodowa oraz współpraca z lokalnymi instytucjami zajmującymi się pracą z dziećmi w różnym wieku.

Studia to jednak nie tylko warsztaty, ćwiczenia i wykłady przewidziane w planie studiów. Studiując Pedagogikę w ANS w Lesznie masz możliwość wszechstronnego rozwoju poprzez uczestnictwo w różnorodnych zajęciach w czasie wolnym. Przy Instytucie prężnie działa Samorząd oraz Koło Naukowe Pedagogów. Studia w ANS w Lesznie to także możliwość działalności w Grupie teatralnej „LeŻak”, Akademickim Związku Sportowym (należącym do krajowej czołówki w klasyfikacji wyższych szkół zawodowych), Akademickim Klubie Filmowym i wielu innych. Dodatkową formą samorozwoju jest możliwość uczestniczenia w wymianach międzynarodowych, w tym w ramach programu Erasmus+.