ANS na Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Cykl kształcenia: 2020-2025

  1. Pedagogika jako nauka.
  2. Współczesna edukacja i jej wyzwania.
  3. Edukacja domowa.
  4. Wielojęzyczność w edukacji.
  5. Etyczne aspekty prowadzenia badań w naukach społecznych.
  6. Psychologia grupy: etapy rozwoju grupy, role w grupie, prowadzenie grupy; grupy wsparcia, grupy destrukcyjne i totalitarne.
  7. Postawy społeczne: agresja, uległość, manipulacja, asertywność.
  8. Działalność opiekuńczo - wychowawcza w szkole i w przedszkolu.
  9. Prawa i obowiązki nauczyciela w polskim ustawodawstwie.
  10. Charakterystyka wybranego systemu edukacyjnego (europejski lub spoza Europy).
  11. System i cele edukacji wczesnoszkolnej.
  12. Podział metod nauczania wg Klim-Klimaszewskiej wraz z krótką charakterystyką.
  13. Nauczyciel jako kreator przestrzeni funkcjonowania dziecka.
  14. Funkcjonowanie przedszkola lub szkoły jako organizacji.
  15. Przykłady dobrych praktyk w zakresie indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego.
  16. Rola i funkcje oceny szkolnej.
  17. Strategie uczenia się.
  18. Propozycje działań integrujących środowisko edukacyjne z rodzinnym w przedszkolu/klasach I-III szkoły podstawowej.
  19. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej.
  20. Rola diagnozy pedagogicznej w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej.
  21. Cechy dobrego konspektu zajęć przygotowywanego przez nauczyciela.
  22. Gry i inne pomoce dydaktyczne w nauczaniu matematyki.
  23. Lektura w podstawie programowej dla uczniów klas I-III oraz sposoby jej wykorzystania podczas zajęć.
  24. Przykłady prostych doświadczeń przyrodniczych (ilość 3) wykorzystujących przedmioty codziennego użytku i tłumaczących wybrane zjawiska fizyczne i/lub chemiczne.
  25. Promocja zdrowia.
  26. Dyscyplina i bezpieczeństwo podczas realizacji zajęć aktywności fizycznej.
  27. Sposoby rozwijania aktywności twórczej dziecka lub ucznia.
  28. Przekazy wizualne stosowane w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
  29. Kolejność dźwięków gamy C-dur.
  30. Praktyczne zasady planowania lekcji języka angielskiego w nauczaniu wczesnoszkolnym.
  31. Zabawa w życiu dziecka i jej funkcje.
  32. Internet i media społecznościowe i ich wpływ na współczesny język polski?
  33. Możliwości zastosowania Google Workspace/G Suite podczas prowadzenia edukacji stacjonarnej oraz na odległość w przedszkolu oraz klasach I-III.
  34. Znaczenie świadomości mocnych i słabych stron w życiu nauczyciela.
  35. Rola /role nauczyciela we współczesnej szkole - założenia teoretyczne a praktyka pedagogiczna.

Cykl kształcenia: 2019-2024

  1. Metody wychowania i ich charakterystyka.
  2. Wybrane prawa dziecka i ich rozumienie.
  3. Zalety i wady społeczeństwa wielokulturowego.
  4. Struktura procesu badawczego i etapy badań naukowych.
  5. Metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w pedagogice.
  6. Koncepcje psychologiczne rozwoju człowieka.
  7. Podstawowe struktury społecznego uczestnictwa dzieci i młodzieży (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna, media).
  8. Przykłady metod wykorzystywanych w pracy opiekuńczo – wychowawczej.
  9. Przedmiot i cele pedagogiki przedszkolnej.
  10. Współczesne koncepcje zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.
  11. Specyfika pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.
  12. Metody aktywizujące w nauczaniu młodszych dzieci szkolnych.
  13. Konstruktywistyczny model w edukacji.
  14. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach edukacyjnych.
  15. Indywidualizacja nauczania i jej rola w procesie wychowania i kształcenia.
  16. Integracja oraz inkluzja społeczna i edukacyjna.
  17. Przyczyny i przejawy specyficznych trudności w nauce czytania i pisania.
  18. Narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w pracy pedagogicznej.
  19. Problemy adaptacyjne małych dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej.
  20. Rola podstawy programowej w planowaniu pracy nauczyciela.
  21. Aspekt kardynalny, porządkowy i miarowy liczby.
  22. Wybrane metody nauki czytania/pisania i ich charakterystyka.
  23. Sposoby realizacji doświadczeń przyrodniczych z dziećmi zapewniające efektywność oraz bezpieczeństwo.
  24. Wychowanie prozdrowotne a wychowanie fizyczne.
  25. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
  26. Rola nauczyciela nauczania początkowego w rozwijaniu wyobraźni, zainteresowań i wiedzy technicznej.
  27. Kryteria doboru repertuaru dziecięcego na apel lub przedstawienie.
  28. Sposoby wspierania/motywowania uczniów w trakcie poznawania języka obcego.
  29. Rola inicjacji teatralnej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
  30. Charakterystyka metody projektu oraz zalety jej stosowania.
  31. Współczesne wyzwania edukacji medialnej.
  32. Zalety i wady zastosowania MS Teams podczas prowadzenia edukacji stacjonarnej oraz na odległość w przedszkolu oraz klasach I-III.
  33. Sposoby przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.
  34. Przykłady metod i technik ewaluacji w pracy pedagogicznej.
  35. Zasady emisji oraz higieny głosu w pracy nauczyciela.
Klikając zgoda akceptujesz zapisywanie wszystkich danych cookie na Twoim urządzeniu. Kliknięcie odmowa oznacza zapisywanie tylko danych niezbędnych do funkcjonowania strony. Więcej informacji o cookie w polityce prywatności.
Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne
Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.

Marketingowe pliki cookies

Reklamowe pliki cookie mogą być wykorzystywane za pośrednictwem naszej strony przez naszych partnerów reklamowych. Służą do budowania profilu Twoich zainteresowań na podstawie informacji o stronach, które przeglądasz, co obejmuje unikalną identyfikację Twojej przeglądarki i urządzenia końcowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie, nadal będziesz widzieć w przeglądarce podstawowe reklamy, które nie są oparte na Twoich zainteresowaniach.

Odmowa
Zgadzam się