Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Zagadnienia egzaminacyjne dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Cykl kształcenia: 2020-2025

  1. Pedagogika jako nauka.
  2. Współczesna edukacja i jej wyzwania.
  3. Edukacja domowa.
  4. Wielojęzyczność w edukacji.
  5. Etyczne aspekty prowadzenia badań w naukach społecznych.
  6. Psychologia grupy: etapy rozwoju grupy, role w grupie, prowadzenie grupy; grupy wsparcia, grupy destrukcyjne i totalitarne.
  7. Postawy społeczne: agresja, uległość, manipulacja, asertywność.
  8. Działalność opiekuńczo - wychowawcza w szkole i w przedszkolu.
  9. Prawa i obowiązki nauczyciela w polskim ustawodawstwie.
  10. Charakterystyka wybranego systemu edukacyjnego (europejski lub spoza Europy).
  11. System i cele edukacji wczesnoszkolnej.
  12. Podział metod nauczania wg Klim-Klimaszewskiej wraz z krótką charakterystyką.
  13. Nauczyciel jako kreator przestrzeni funkcjonowania dziecka.
  14. Funkcjonowanie przedszkola lub szkoły jako organizacji.
  15. Przykłady dobrych praktyk w zakresie indywidualizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego.
  16. Rola i funkcje oceny szkolnej.
  17. Strategie uczenia się.
  18. Propozycje działań integrujących środowisko edukacyjne z rodzinnym w przedszkolu/klasach I-III szkoły podstawowej.
  19. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej.
  20. Rola diagnozy pedagogicznej w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej.
  21. Cechy dobrego konspektu zajęć przygotowywanego przez nauczyciela.
  22. Gry i inne pomoce dydaktyczne w nauczaniu matematyki.
  23. Lektura w podstawie programowej dla uczniów klas I-III oraz sposoby jej wykorzystania podczas zajęć.
  24. Przykłady prostych doświadczeń przyrodniczych (ilość 3) wykorzystujących przedmioty codziennego użytku i tłumaczących wybrane zjawiska fizyczne i/lub chemiczne.
  25. Promocja zdrowia.
  26. Dyscyplina i bezpieczeństwo podczas realizacji zajęć aktywności fizycznej.
  27. Sposoby rozwijania aktywności twórczej dziecka lub ucznia.
  28. Przekazy wizualne stosowane w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
  29. Kolejność dźwięków gamy C-dur.
  30. Praktyczne zasady planowania lekcji języka angielskiego w nauczaniu wczesnoszkolnym.
  31. Zabawa w życiu dziecka i jej funkcje.
  32. Internet i media społecznościowe i ich wpływ na współczesny język polski?
  33. Możliwości zastosowania Google Workspace/G Suite podczas prowadzenia edukacji stacjonarnej oraz na odległość w przedszkolu oraz klasach I-III.
  34. Znaczenie świadomości mocnych i słabych stron w życiu nauczyciela.
  35. Rola /role nauczyciela we współczesnej szkole - założenia teoretyczne a praktyka pedagogiczna.

Cykl kształcenia: 2019-2024

  1. Metody wychowania i ich charakterystyka.
  2. Wybrane prawa dziecka i ich rozumienie.
  3. Zalety i wady społeczeństwa wielokulturowego.
  4. Struktura procesu badawczego i etapy badań naukowych.
  5. Metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w pedagogice.
  6. Koncepcje psychologiczne rozwoju człowieka.
  7. Podstawowe struktury społecznego uczestnictwa dzieci i młodzieży (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, społeczność lokalna, media).
  8. Przykłady metod wykorzystywanych w pracy opiekuńczo – wychowawczej.
  9. Przedmiot i cele pedagogiki przedszkolnej.
  10. Współczesne koncepcje zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.
  11. Specyfika pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej.
  12. Metody aktywizujące w nauczaniu młodszych dzieci szkolnych.
  13. Konstruktywistyczny model w edukacji.
  14. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach edukacyjnych.
  15. Indywidualizacja nauczania i jej rola w procesie wychowania i kształcenia.
  16. Integracja oraz inkluzja społeczna i edukacyjna.
  17. Przyczyny i przejawy specyficznych trudności w nauce czytania i pisania.
  18. Narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w pracy pedagogicznej.
  19. Problemy adaptacyjne małych dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej.
  20. Rola podstawy programowej w planowaniu pracy nauczyciela.
  21. Aspekt kardynalny, porządkowy i miarowy liczby.
  22. Wybrane metody nauki czytania/pisania i ich charakterystyka.
  23. Sposoby realizacji doświadczeń przyrodniczych z dziećmi zapewniające efektywność oraz bezpieczeństwo.
  24. Wychowanie prozdrowotne a wychowanie fizyczne.
  25. Projektowanie zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
  26. Rola nauczyciela nauczania początkowego w rozwijaniu wyobraźni, zainteresowań i wiedzy technicznej.
  27. Kryteria doboru repertuaru dziecięcego na apel lub przedstawienie.
  28. Sposoby wspierania/motywowania uczniów w trakcie poznawania języka obcego.
  29. Rola inicjacji teatralnej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
  30. Charakterystyka metody projektu oraz zalety jej stosowania.
  31. Współczesne wyzwania edukacji medialnej.
  32. Zalety i wady zastosowania MS Teams podczas prowadzenia edukacji stacjonarnej oraz na odległość w przedszkolu oraz klasach I-III.
  33. Sposoby przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.
  34. Przykłady metod i technik ewaluacji w pracy pedagogicznej.
  35. Zasady emisji oraz higieny głosu w pracy nauczyciela.