ANS na Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk

Studia I stopnia - Pedagogika

1. Podstawowe informacje o kierunku.

  • Forma studiów: studia stacjonarne
  • Poziom studiów: studia pierwszego stopnia
  • Uzyskany tytuł po ukończeniu studiów: licencjat
  • Czas trwania studiów: 6 semestrów (3 lata)

2. Opis kierunku.
Kierunek Pedagogika prowadzony w Instytucie Pedagogicznym Akademii Nauk Stosowanych
im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie przyporządkowany jest do dziedziny nauk społecznych,
z dyscypliną wiodącą -pedagogiką. Studia trwają sześć semestrów. Absolwent zyskuje tytuł zawodowy licencjata. Studia realizowane są na profilu praktycznym. Program studiów jest zgodny z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia wymagania określone rozporządzeniem Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. z 2021r. poz.890
z późniejszymi zmianami z dnia 6 września 2022 r., Dz. U. poz.1872).

3. Sylwetka absolwenta (uzyskane kompetencje, umiejętności).
Absolwent studiów na kierunku Pedagogika dysponuje zaawansowaną i uporządkowaną wiedzą
z zakresu pedagogiki i psychologii na temat rzeczywistości społecznej i rządzących nią prawidłowości. Posiada również rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, budowania więzi społecznych i zasobów osobistych. W zaawansowanym stopniu wykorzystuje techniki informacyjno-komunikacyjne do prowadzenia działalności zawodowej. Absolwent posiada kwalifikacje (wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne) odpowiadające VI poziomowi Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Absolwent kierunku Pedagogika jest przygotowany do organizowania pracy opiekuńczo-wychowawczej poprzez kreowanie różnych sytuacji edukacyjnych i wykonywanie różnorodnych zadań, również w warunkach losowych i nie w pełni przewidywalnych. Posiada wiedzę
i umiejętności obejmujące samodzielne przygotowanie, realizację i ewaluację podejmowanych działań zawodowych. Jest gotowy do samodzielnego podejmowania decyzji i odpowiedzialnego pełnienia ról oraz wypełniania zobowiązań społecznych.

Absolwent zrealizował przygotowanie pedagogiczne do pracy w charakterze nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcy świetlicy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. z 2021r. poz.890), a po ukończeniu studiów
II stopnia zapewniających przygotowanie merytoryczne w zakresie danych zajęć, uzyska możliwość pracy na stanowisku nauczyciela-pedagoga w placówkach oświatowych, w tym w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.

W toku studiów (pod koniec 3 semestru) student dokonuje wyboru 30% ECTS koniecznych do ukończenia studiów, które są przypisane do grup przedmiotów. W efekcie podjętych decyzji
o zakresie merytorycznym przedmiotów, zyskuje dodatkowe przygotowanie, którego opis stanowi uzupełnienie jego sylwetki zawodowej.

Blok przedmiotów z zakresu pracy z rodziną
Grupa przedmiotów z zakresu pracy z rodziną wyposaża studenta w pogłębioną wiedzę
i umiejętności praktyczne z zakresu wspomagania środowisk rodzinnych w wypełnianiu przypisanych im funkcji oraz pracy z dzieckiem i rodziną znajdującymi się w sytuacjach zagrażających ich prawidłowemu rozwojowi. Absolwent zna rolę i zadania asystenta rodziny oraz koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej. Dysponuje wiedzą na temat prowadzenia działalności profilaktycznej. Potrafi posługiwać się warsztatem diagnostycznym rozpoznawać i udzielać profesjonalnej pomocy rodzinie w obszarze pełnionych przez nią funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Wie jak podejmować skuteczne interwencje pedagogiczne w przypadkach zaawansowanej dysfunkcji i potrafi zaplanować działania kompensacyjne. Zna wybrane zagadnienia prawa rodzinnego i opiekuńczego.

Blok przedmiotów z zakresu animacji czasu wolnego
Blok przedmiotów z zakresu animacji czasu wolnego zorientowany jest na przygotowanie studentów do prowadzenia szeroko rozumianej aktywności wolnoczasowej dzieci, młodzieży,
a także osób dorosłych i seniorów, między innymi poprzez działalność kulturalno-oświatową, organizację imprez rozrywkowych, wypoczynku (np. wycieczek i obozów) i prowadzenie zajęć artystycznych. Umożliwia także zdobycie wiedzy z zakresu zagospodarowania czasu wolnego
w wybranych środowiskach. Absolwent posiada umiejętności wykorzystywania szerokiego spektrum aktywności plastyczno-technicznych, teatralnych, ruchowych i muzycznych. Potrafi dobrać odpowiednie aktywności do wieku i potrzeb odbiorców. Dysponuje wiedzą
i umiejętnościami z zakresu opracowania dokumentacji fotograficznej (fotorelacja i reportaż filmowy). Absolwent nabył również umiejętności diagnozowania potrzeb kulturalnych,
co umożliwia mu tworzenie autorskich projektów animacyjnych. Zna wybrane techniki i strategie pobudzające ekspresję. W toku studiów zyskuje kwalifikacje wychowawcy wypoczynku dzieci
i młodzieży zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 30 marca 2016 r. poz. 452 w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 oraz z 2016 r. poz. 35, 64
i 195) z późniejszymi zmianami z dnia 22 lipca 2021 r., Dz. U. poz. 1548).

4. Uzyskane kwalifikacje.
Studia są studiami przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela (nauczyciela-pedagoga oraz nauczyciela-wychowawcy) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki I Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jedn. Dz.U. z 2021r. poz.890 z późniejszymi zmianami z dnia 6 września 2022 r., Dz. U. poz.1872).   Studia kończą się uzyskaniem tytułu licencjata, który daje możliwość kontynuacji procesu kształcenia i dalszej profesjonalizacji w ramach studiów magisterskich, podyplomowych, kursów kierunkowych i szkoleń tematycznych.

5. Perspektywy zatrudnienia (potencjalne miejsca pracy).
Studia na kierunku Pedagogika przygotowują do pracy z przedstawicielami różnych kategorii wieku społecznego (począwszy od najmłodszych, adolescentów, osoby w okresie dorosłości i wieku podeszłym) na stanowisku pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy szkolnej, pracownika poradni psychologiczno-pedagogicznej, instytucji opieki, wychowania i pomocy rodzinie, działacza organizacji pozarządowych, a także członka podmiotów prowadzących działalność profilaktyczną i społeczno-kulturalną polegającą na udzielaniu wsparcia. Po ukończeniu studiów II stopnia na kierunku pedagogika absolwent uzyska możliwość podjęcia pracy na stanowisku nauczyciela-pedagoga w placówkach oświatowych.

Blok przedmiotów z zakresu pracy z rodziną
Potencjalne miejsca pracy: placówki opiekuńczo-wychowawcze (np. domy dziecka); świetlice środowiskowe; domy pomocy społecznej; gminne i miejsko-gminne ośrodki pomocy społecznej; miejskie ośrodki pomocy rodzinie; powiatowe centra pomocy rodzinie; ośrodki interwencji kryzysowej; organizacje pozarządowe działające na rzecz dziecka i rodziny, młodzieży, osób dorosłych i starszych.

Blok przedmiotów z zakresu animacji czasu wolnego
Potencjalne miejsca pracy: placówki opiekuńczo-wychowawcze (np. domy dziecka); świetlice środowiskowe; domy pomocy społecznej; zakłady opiekuńcze; domy kultury; instytucje kultury; organizacje pozarządowe i podmioty komercyjne działające na rzecz szeroko rozumianej organizacji czasu wolnego.

6. Przebieg i organizacja praktyk: liczba godzin, miejsca odbywania praktyki, czy są przewidziane praktyki wakacyjne.
Liczba godzin praktyk: 600
W przeciągu 6 semestrów student realizuje minimum 600 godzin praktyki zawodowej
w potencjalnym miejscu zatrudnienia. Zasadniczym celem praktyki zawodowej jest zapoznanie studentów ze specyfiką pracy pedagogicznej w różnych obszarach działalności praktycznej i pomoc w dookreśleniu najbardziej odpowiedniej ścieżki rozwoju kariery zawodowej. Praktyki zawodowe realizowane są w ścisłej współpracy z podmiotami instytucjonalnymi (m.in. przedszkolami, szkołami, instytucjami opieki, wychowania i samodoskonalenia; świetlicami środowiskowymi; placówkami kultury) i organizacjami pozarządowymi funkcjonującymi w środowisku lokalnym.

7. Miejsca odbywania zajęć.
Instytut Pedagogiczny na potrzeby wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i projektowych oraz seminariów korzysta z bazy dydaktycznej Uczelni. Z kolei na potrzeby zajęć o charakterze praktycznym Instytut wykorzystuje sale, które umożliwiają realizację zadań w sposób jak najbardziej zbliżony do naturalnego, odzwierciedlający codzienne sytuacje zawodowe.
Do sal tych należą dwie Pracownie pedagogiczne (sala 529 oraz sala nr 5 w Auli Comeniana) wyposażone m.in. w sprzęt multimedialny (w tym dziennikarski) oraz instrumenty muzyczne; Sala prób chóru (sala 117 w Auli Comeniana), w której znajduje się scena, przestrzeń do zajęć warsztatowych lub dla publiczności do około 50 osób, oświetlenie sceniczne, nagłośnienie oraz rekwizyty i kostiumy teatralne oraz pracownie komputerowe (sala 332 i 531), w których znajduje się między innymi tablica interaktywna.

Zajęcia warsztatowe odbywają się także w lokalnych instytucjach pedagogicznych (przedszkolach, szkołach podstawowych, świetlicach oraz placówkach specjalistycznych).

8. Przykładowe przedmioty prowadzone w ramach kierunku (przedmioty ogólne, kierunkowe, specjalistyczne, kształtujące umiejętności językowe).
Przedmioty ogólne:

  • Dydaktyka ogólna.
  • Socjologia edukacji.
  • Pedagogika specjalna.
  • Diagnoza pedagogiczna.
  • Metodyka pracy nauczyciela świetlicy.
  • Metodyka pracy pedagoga szkolnego.
  • Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Współczesne koncepcje wychowania i kształcenia.
  • Warsztat kompetencji interpersonalnych.
  • Praca metodą projektu.

Przykładowe przedmioty w zakresie Pracy z rodziną:

  • Pedagogika rodziny.
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  • Pedagogika opiekuńcza małego dziecka.
  • Metodyka projektowania działań środowiskowych.
  • Warsztat pracy asystenta rodziny.
  • Warsztat pracy kuratora sądowego.
  • Diagnoza rodziny.
  • Polityka społeczna na rzecz rodziny.
  • Piecza zastępcza i adopcja.
  • Poradnictwo rodzinne.

Przykładowe przedmioty w zakresie Animacji czasu wolnego:

  • Wstęp do pedagogiki czasu wolnego.
  • Turystyka i rekreacja.
  • Pedagogika zabawy.
  • Animacja kultury w środowisku lokalnym.
  • Organizacje pozarządowe i wolontariat.
  • Arteterapia z terapią zajęciową.
  • Zajęcia ogólnorozwojowe z małym dzieckiem.
  • Współczesne kierunki pracy z młodzieżą.
  • Aktywizacja osób dorosłych i starszych.
  • Warsztat fotograficzny/filmowy/teatralny/plastyczno-techniczny/muzyczny.

W zakresie kształtowania kompetencji z języka obcego, program studiów dla kierunku pedagogika przewiduje: zajęcia lektoratowe z języka angielskiego, realizowane w semestrach 1, 2 i 3 w łącznym wymiarze 150h oraz zajęcia specjalistyczne w języku angielskim, w wymiarze 60h w semestrach 5
i 6. Ponadto, w Akademii Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie dostępne są zajęcia fakultatywne z języków obcych dla początkujących w łącznym wymiarze 60h, rozłożone na dwa semestry po 30h (język niemiecki, język hiszpański, francuski, rosyjski), z których studenci pedagogiki będą mogli nieodpłatnie skorzystać.

9. Informacja o przewidywanych formach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Program studiów przewiduje realizację zajęć zdalnych poprzez platformę MS Teams w wymiarze nie większym, niż 25% ogólnej liczby ECTS koniecznej do ukończenia studiów, zgodnie z przepisami prawa zawartymi w standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

10. Dlaczego warto wybrać dany Pedagogikę?
Studia przeznaczone są dla absolwentów szkół ponadpodstawowych, którzy ukończyli kształcenie w szkole nadającej kwalifikacje na IV poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji
i uzyskali świadectwo dojrzałości.
Studia prowadzone są w trybie stacjonarnym, od poniedziałku do piątku.
Studia na kierunku pedagogika nadają kwalifikacje pedagogiczne. Po ukończeniu studiów II stopnia na kierunku pedagogika absolwent uzyska możliwość podjęcia pracy na stanowisku nauczyciela-pedagoga w placówkach oświatowych.
Studia mają charakter praktyczny, co oznacza, że co najmniej połowa zajęć prowadzona jest w formie ćwiczeniowo-warsztatowej. Dzięki temu już od początku studiów będziesz zdobywać umiejętności niezbędne w przyszłej pracy zawodowej. W programie studiów dużą rolę odgrywają warsztaty zawodoznawcze, praktyka zawodowa oraz współpraca z lokalnymi instytucjami zajmującymi się pracą z dziećmi w różnym wieku.
Studia przeznaczone są dla osób chcących wykonywać zawód wychowawcy, opiekuna, asystenta rodziny, doradcy rodzinnego, animatora czasu wolnego bądź animatora społeczno-kulturowego.
Studia na kierunku Pedagogika polecane są osobom, które są otwarte na innych ludzi oraz na nowe doświadczenia.
Studia to jednak nie tylko warsztaty, ćwiczenia i wykłady przewidziane w planie studiów. Studiując Pedagogikę w ANS w Lesznie masz możliwość wszechstronnego rozwoju poprzez uczestnictwo w różnorodnych zajęciach w czasie wolnym. Przy Instytucie prężnie działa Samorząd oraz Koło Naukowe Pedagogów. Studia w ANS w Lesznie to także możliwość działalności w Grupie teatralnej „LeŻak”, Akademickim Związku Sportowym (należącym do krajowej czołówki w klasyfikacji wyższych szkół zawodowych), Akademickim Klubie Filmowym i wielu innych. Dodatkową formą samorozwoju jest możliwość uczestniczenia w wymianach międzynarodowych, w tym w ramach programu Erasmus+.

Klikając zgoda akceptujesz zapisywanie wszystkich danych cookie na Twoim urządzeniu. Kliknięcie odmowa oznacza zapisywanie tylko danych niezbędnych do funkcjonowania strony. Więcej informacji o cookie w polityce prywatności.
Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne
Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.

Marketingowe pliki cookies

Reklamowe pliki cookie mogą być wykorzystywane za pośrednictwem naszej strony przez naszych partnerów reklamowych. Służą do budowania profilu Twoich zainteresowań na podstawie informacji o stronach, które przeglądasz, co obejmuje unikalną identyfikację Twojej przeglądarki i urządzenia końcowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie, nadal będziesz widzieć w przeglądarce podstawowe reklamy, które nie są oparte na Twoich zainteresowaniach.

Odmowa
Zgadzam się