Opiekunowie prac dyplomowych
Przykładowa problematyka prac dyplomowych
Prof. K. Maćkowiak
- Język subkultur (np. żargon więzienny, slang młodzieżowy) jako problem lingwistyczny i społeczny.
- Problemy komunikacji medialnej (np. zagrożenia w odbiorze mediów, szanse edukacyjnego wykorzystania mediów).
- Literatura dla dzieci (np. kształt językowy, reguły odbioru, nabywanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w czasie lektury tekstu literackiego).
- Mowa dziecka i sposób jej wspomagania.
- Komunikacja werbalna i pozawerbalna (w edukacji i wychowaniu).
Dr M. Dyrdół
- Problematyka szkoły, ucznia i nauczyciela np. relacje w szkole, prawa i obowiązki ucznia, współpraca szkoły z rodzicami, postawy uczniów, praca pedagoga szkolnego, wychowanie w szkole, stres w szkole, rozwój zainteresowań, profilaktyka, zagrożenia, problemy pojawiające się w szkole.
- Problematyka rodziny i jej funkcjonowanie np. prawa dziecka w rodzinie, problemy opiekuńcze i wychowawcze, czasy wolny, uzależnienia, przemoc, działalność/współpraca instytucji wspierających rodzinę (w tym działalność świetlic socjoterapeutycznych).
- Badanie wiedzy, opinii, przekonań, postaw na różne tematy.
- Możliwa inna tematyka, wynikająca z osobistych planów zawodowych, pasji i zainteresowań studenta – po konsultacjach.
Dr M. Kościelniak
- Rodzina, jej funkcjonowanie i wszelakie problemy z nią związane.
- Funkcjonowania małego dziecka (głównie do wieku młodszego szkolnego), m.in. w aspekcie specjalnych potrzeb edukacyjnych, gotowości szkolnej, czasu wolnego, zainteresowań, rozwoju kreatywności, relacji rówieśniczych, trudności wychowawczych i ich rozwiązywania.
- Badanie opinii (sondażowych) dotyczących bieżących problemów życia społecznego,
- funkcjonowania szkoły i innych instytucji edukacyjnych i pomocowych, w zakresie różnych obszarów i aspektów ich działalności.
- Możliwa inna tematyka, wynikająca z osobistych planów zawodowych, pasji i zainteresowań studenta – po konsultacjach.
Dr K. Dworniczek
- Kwestie związane z doświadczaniem ubóstwa przez dzieci w okresie nauki szkolnej, a także funkcjonowaniem instytucji pełniących funkcje wychowawcze i ich rolą w rozwiązywaniu problemów występujących w środowisku lokalnym.
- Problematyka związana z funkcjonowaniem systemu pieczy zastępczej i wspierania rodziny, a także systemu pomocy społecznej, w tym zwłaszcza pracy socjalnej w środowisku zamieszkania.
- Zagadnienia dotyczące rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, m. in. czynników chroniących i różnego rodzaju zaburzeń jego przebiegu (np. zaburzeń przywiązania, zaburzeń zachowania), jak również szeroko rozumiana problematyka pracy z dzieckiem i rodziną w położeniu kryzysowym.
- Możliwa inna tematyka, wynikająca z osobistych planów zawodowych, pasji i zainteresowań studenta – po konsultacjach.
Dr B. Roszak
- Pedeutologia, rozwój zawodowy nauczyciela, wypalenie zawodowe, funkcjonowanie szkoły.
- Zagadnienia czasu wolnego, zainteresowania uczniów i nauczycieli.
- Dydaktyka i metodyka pracy.
- Relacje rówieśnicze, trudności wychowawcze.
- Edukacja zdrowotna w szkole, promocja zdrowia psychicznego wśród dzieci młodszych, umiejętności życiowe, kompetencje społeczne.
Dr A. Maćkowiak
- Media w przestrzeni edukacyjnej (w przedszkolu i szkole) oraz w życiu codziennym, jak również wpływ mediów (w tym także elektronicznych) na dzieci, młodzież i dorosłych oraz więzi rodzinne.
- Uzależnienia od mediów (m.in. Internetu czy gier komputerowych).
- Sposób, w jaki przekazy medialne wpływają na zachowanie czy kompetencje językowe dzieci, młodzieży czy dorosłych.
- Tematyka związana z szeroko rozumianą pedagogiką czasu wolnego dzieci, młodzieży czy dorosłych, edukacją polonistyczną w przedszkolu i szkole, jak również współpracą przedszkola czy szkoły ze środowiskiem lokalnym (m.in. instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi).
Dr D. Sipińska
- Nauczyciel/pedagog (droga do zawodu, kompetencje, role, zadania, autorytet, współpraca z rodzicami, obraz zawodu w poglądach…, postawy nauczycieli/pedagogów wobec…, praca wychowawcza, wypalenie zawodowe, itp.).
- Instytucje/organizacje społeczne wobec problemów społecznych (bieda, bezrobocie, uzależnienia, przemoc, eurosieroctwo, itp.).
- Postawy studentów wobec np. wartości, wczesnego macierzyństwa, starości, subkultur, przyszłości zawodowej, małżeństwa, ról rodzicielskich/małżeńskich itp.).