Zajęcia z Pedagogiki czasu wolnego

Dnia 14 czerwca 2025 roku odbyły się zajęcia kończące projekt realizowany w ramach przedmiotu „Pedagogika czasu wolnego”. Zostały one zorganizowane i przeprowadzone przez studentki pierwszego roku pedagogiki drugiego stopnia – Teresę Wawrzyniak oraz Marzenę Szymanowską. Celem zajęć było stworzenie przestrzeni do odpoczynku, rozwijania pasji manualnych oraz wzmacniania relacji w grupie studenckiej w sposób atrakcyjny i sprzyjający zaangażowaniu.
Pierwsza część zajęć miała miejsce w auli nr 5 Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie. Miała ona charakter warsztatowy i twórczy. Studenci mieli okazję spróbować swoich sił w szyciu ręcznym. Pod czujnym okiem Teresy Wawrzyniak – która posiada doświadczenie w tej dziedzinie – uczestnicy tworzyli różnorodne przedmioty z materiału. Efektem tych działań były m.in. urocze krasnale oraz własnoręcznie wykonane maskotki, które wzbudzały wiele pozytywnych emocji i poczucia satysfakcji. Dla osób, które zakończyły już swoje prace lub nie zdecydowały się na udział w szyciu, przygotowano alternatywne formy aktywności. Jedną z nich było tworzenie biżuterii z koralików – każdy uczestnik mógł stworzyć własny, niepowtarzalny wzór. Ponadto dostępne były również gry i zabawy, w tym ciesząca się dużym zainteresowaniem gra z wykorzystaniem magnetycznych kamieni. Ku zaskoczeniu wielu osób, gra ta okazała się bardziej wymagająca, niż się początkowo wydawało, co skutkowało licznymi wybuchami śmiechu i spontaniczną integracją grupy. Zajęciom towarzyszyła przyjemna atmosfera, wzbogacona o nastrojową muzykę oraz poczęstunek przygotowany przez organizatorki w postaci ciasta i napojów.
W drugiej części dnia grupa przeniosła się do Bowling Club Leszno przy ul. Niepodległości 70. Tam uczestnicy zostali podzieleni na cztery zespoły i rozpoczęli dwugodzinną rozgrywkę w kręgle. Rywalizacja przebiegała w duchu sportowej zabawy, ale nie zabrakło emocji, dopingu oraz zaangażowania. Najlepszym zawodnikiem okazał się Marcin Turek. Całe zajęcia przebiegły w radosnej, swobodnej atmosferze, sprzyjającej integracji oraz budowaniu relacji między studentami. Były nie tylko okazją do nauki poprzez działanie, ale również przykładem praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu pedagogiki czasu wolnego. Dzięki różnorodnym aktywnościom każdy uczestnik mógł znaleźć coś dla siebie i aktywnie włączyć się w proponowane działania.
A. Garas
K. Jon
O. Gąsiorek